Zoeken

Ben je ergens naar op zoek? Maak dan gebruik van onze onderstaande zoekfunctie:

De skillsgerichte loopbaan

skillsgerichte loopbaan

De afgelopen decennia hebben in het teken gestaan van talloze technologische ontwikkelingen, met als resultaat, een verandering in manier van leven maar ook van werken. De technologische ontwikkelingen hebben de verbinding tussen de toekomst van werk en een leven lang leren versterkt. Automatisering, AI, ChatGPT en robotica zullen niet alleen banen doen verdwijnen, maar ook een hele reeks nieuwe banen creëren waarvan we ons momenteel nog niet eens een voorstelling kunnen maken. Met de komst van deze nieuwe banen en de toenemende vergrijzing zal de vraag naar vaardigheden blijven stijgen. Door de sterke automatisering is het belangrijk om kritisch te kijken naar onze huidige manier van werken. Niet alleen worden talloze producten en diensten geautomatiseerd, maar ook HR-werkzaamheden en personeelssystemen zullen te maken krijgen met deze ontwikkelingen.

De HR- en Salarisprofessional van de toekomst?

Trends op sociale media, zoals lifehacks voor een optimale routine, een verhoogde productiviteit of de perfecte werk-privébalans zijn een voorbeeld van de impact van de automatisering op ons dagelijks leven. Het streven naar meer efficiëntie of dé perfecte balans in ons (werk)leven betekent echter niet dat we met de automatisering moeten concurreren door sneller of beter te zijn. Menselijke vaardigheden zullen altijd uniek blijven en kunnen naast de automatisering bestaan. Dit komt omdat er bepaalde skills zijn waar bots en AI niet in getraind kunnen worden. In een tijd waar sprake is van een gebrek aan skills en combinaties van specifieke vaardigheden, is dat ook juist hetgeen waar we als mens in uit kunnen blinken: het creëren van unieke skillsets. We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet, zodat jij jouw skillset als HR-professional kunt upgraden:

  1. Analytische & technische vaardigheden

    Banen die sterk routinematig van aard zijn, verdwijnen langzaamaan. Neem als voorbeeld de auto-industrie; vroeger was voor elke schroef een menselijke handeling nodig. Vandaag de dag is het grotendeels geautomatiseerd. Zo ook op de werkvloer. Denk hierbij aan chatbots die de veel gestelde vragen automatisch beantwoorden in een fractie van een seconde. Door middel van machine learning en algoritmes kan een 24-uursdienstverlening geboden worden met een geringe foutmarge. 
     
    Om systemen zo effectief mogelijk te gebruiken, is het belangrijk om de techniek hierachter te begrijpen. Het is daarom waardevol om meer te leren over systeemdenken en om op de hoogte te blijven van de laatste technologische ontwikkelingen. Kritisch zijn, signaleren en de lead nemen zijn voorbeelden van het inzetten van analytische en technische vaardigheden.
  2. Vaardigheden voor de dynamische werkomgeving

    Daar waar AI het beste werkt in statische omgevingen met goed gedefinieerde regels en vaste datasets, zijn wij mensen bijzonder goed in het omgaan met onverwachte situaties, bedenken van alternatieven en het werken met onvolledige informatie. Dit betekent dat er altijd een stuk menselijke verantwoordelijkheid nodig is. Relevante vaardigheden hiervoor zijn onder andere: crisismanagement, toewijding, veerkracht, flexibiliteit, een helikopterview behouden, anticiperen, leiderschap, het managen en activeren van anderen.
  3. Communicatie, emotionele & sociale intelligentie

    Menselijke interactie is onvervangbaar. De behoefte aan betekenisvolle ontmoetingen, verbinding, inspirerende verhalen en rolmodellen blijven essentieel voor ons als mens. De meest alledaagse besluiten komen voort uit onze identiteit, waarden en onze behoefte aan menselijk contact. Dit betekent dat het ontzettend waardevol zal blijven om sociale en emotionele ervaringen te creëren. Daarom worden emotionele en sociale intelligentie steeds relevanter. In het werk zal er meer waarde gehecht worden aan interacties op basis van vertrouwen, empathie, communicatie, coachingsvaardigheden en de capaciteit om problemen samen op te lossen.

    Het gaat er in deze dus niet om of een baan wel of niet geheel overgenomen kan worden door AI, maar om onze intrinsieke behoeftes. Het is van belang dat HR zorgdraagt voor het bieden van betekenisvolle interacties en ervaringen in de omgang met klanten of medewerkers voor de juiste binding, tevredenheid of service.
  4. Creativiteit

    Menselijke creativiteit zal van grote waarde blijven. Het is de kunst om de menselijke input zichtbaar te maken in design, vormgeving, berichten en presentaties. Of persoonlijk zorg te dragen voor bijzondere attenties bij speciale momenten om een unieke toegevoegde waarde te creëren.

    Naast ons talent om creatieve input te creëren, zijn wij als mensen ook geweldige verbinders. Hiermee wordt concreet bedoelt, dat wij hetgeen dat we in een bepaalde context geleerd hebben, kunnen toepassen op andere vlakken. We kunnen ideeën, kennis en ervaring gebruiken in het bedenken van oplossingen op meer dan alleen één specifiek werkgebied. AI kan dit nog niet. Het leggen van creatieve verbindingen is dus een onderscheidende kwaliteit.
  5. Skills management

    Waar organisaties in toenemende mate mee te maken zullen krijgen is de impact van de automatisering en AI op werknemers, klanten en stakeholders. Het is dan ook van belang om de juiste mensen in huis te hebben die de blinde vlekken van de systemen en AI kunnen herkennen om kostbare fouten te voorkomen. Dit zijn medewerkers met specifieke kennis over bijvoorbeeld wet- en regelgeving, cyber security en beleid rond automatisering en AI. Daarnaast kunnen zij hun kennis gebruiken om mee te denken over toekomstige scenario’s. Het is belangrijk om strategische personeelsplanning, functiebeschrijvingen en het wervingsproces hierop af te stemmen.

    Blijf hierbij kritisch kijken naar het bestaande beleid en onderzoek mogelijkheden voor upskilling of omscholing van medewerkers van iedere generatie ter bevordering van de duurzame inzetbaarheid. Het is belangrijk om de keuzes af te stemmen met de cultuur van de organisatie en de behoeften van de verschillende soorten medewerkers. Diverse mogelijkheden zijn het opstellen van roadmaps, assessments, skill gap analyses en het uitstippelen van persoonlijke ontwikkelplannen (POP) en teamontwikkelingsplannen.

Conclusie

Het tijdperk waarin we leven wordt gekenmerkt door grenzeloze ontwikkelingen, wat duidelijk heeft gemaakt dat ons werk zich in de komende jaren blijft veranderen. Met de verwachting dat functie-eisen steeds meer een hybride karakter krijgen, zullen soft skills en technische skills steeds meer met elkaar verweven raken. Zaken als systeemdenken, het leggen van creatieve verbanden, het nemen van besluiten in onvoorspelbare situaties en de behoefte aan sociale interactie, maakt dat wij als mensen in de toekomst nog steeds onmisbaar zullen zijn. Door ons talent om unieke skillsets te creëren en vaardigheden uit verschillende vlakken met elkaar te combineren, hebben wij als HR- en Salarisprofessionals dan ook het vermogen om zowel onszelf als medewerkers inzetbaar te houden, en samen te werken met de nieuwste technologieën, in plaats van ermee te concurreren. Er zijn talloze mogelijkheden om dit te doen en de kunst ligt er dus in om jezelf te onderscheiden door jouw unieke pad te creëren.

Aanmelden nieuwsbrief

Ben je nieuwsgierig naar dit onderwerp en wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over HR- en salarisadministratie? Like ons dan nu op LinkedIN en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief.

    Authors



    Ben jij overtuigd of heb je vragen?